Eli mitä uimarin ja vanhempien  tulee tietää kilpailemisesta

Tämä on ensimmäinen versio eli kysy aina kun jokin asia on epäselvä. Hyvin todennäköisesti joku muukin pohtii samaa asiaa ja voimme sitten lisätä tiedon tännekin.

 

Sisältö

  1. Blue Card
  2. Osallistuminen
  3. Starttien ilmoittaminen
  4. Matkat ja majoitus
  5. Kilpailupäivän käytännöt
  6. Starttiin valmistautuminen
  7. Mitä mukaan kisapäivänä?

 

Blue Card
Kilpailuihin osallistuminen vaatii lisenssin eli Uimaliiton Blue Cardin. Se pitää maksaa vähintään kaksi viikkoa ennen kauden ensimmäistä kilpailua, että tiedot ehtivät rekisteröityä Uimaliiton järjestelmään. Lisenssi on voimassa aina seuraavan elokuun loppuun asti ja ilman sitä valmentaja ei pysty ilmoittamaan uimarin startteja. Esimerkiksi maksamalla lisenssin syksyllä uimarilla on kilpailulupa seuraavaan kesään asti. Lisätietoja täältä: http://www.uimaliitto.fi/liitto/bluecard-lisenssi/

 

Osallistuminen
Kilpailuihin valmistautuminen alkaa sillä, että valmentaja kysyy vanhemmilta osallistuuko uimari kisoihin (yleensä 2-4 viikkoa ennen). Samalla valmentaja myös tiedottaa tarkemmin ajankohdasta ja suunnitelluista matkajärjestelyistä.

Kilpailuja on yleensä 1-2 kuukauden välein. Yleisimmät paikat ovat Kemi ja Oulu, joitain kilpailuja on myös Rovaniemellä, Kemijärvellä ja Oulun lähikunnissa.

 

Starttien ilmoittaminen
Valmentaja valitsee startit itse tai yhdessä uimarin kanssa noin 2 viikkoa ennen kilpailuja. Valmentaja huolehtii myös starttien ilmoittamisesta kilpailut järjestävälle seuralle. Oma seura maksaa startit ennen kilpailuja ja lähettää niistä laskun kotiin kilpailujen jälkeen.

 

Matkat ja majoitus
Seura pyrkii järjestämään yhteiskuljetuksia ja majoituksia. Haluamme ainakin tarjota kohtuuhintaista vaihtoehtoa, koska vuoden aikana kisareissuja tulee monta.

Seura maksaa nämä etukäteen ja lähettää osallistujille laskun jälkeenpäin. Jotkin kilpailut ovat päiväreissuja ja joillakin reissuilla olemme 1-2 yötä. Valmentajat tiedottavat näistä hyvissä ajoin, yleensä silloin kun kysyvät ketkä osallistuvat. Omiakin matkajärjestelyjä voi toki tehdä, mutta suosittelemme että uimarit osallistuisivat kisamatkoihin samassa porukassa.

 

Kilpailupäivän käytännöt
Rutiinit ovat samanlaiset kisapaikasta riippumatta ja valmentajat huolehtivat siitä että jokainen uimari on oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Valmentajat kertovat myös mitä uimareilla pitää olla mukana kisapäivänä ja kiinnitämme erityistä huomiota ensikertalaisiin ja nuorimpiin uimareihin.

Kisapäivä alkaa verryttelyllä kuivalla ja altaassa. Vieraissa halleissa on tärkeä tutustua altaaseen, koska esimerkiksi lähtökorokkeet ja altaiden syvyydet vaihtelevat.

 

Starttiin valmistautuminen
Pian verryttelyn jälkeen on vuorossa ensimmäinen startti ja valmistautuminen tapahtuu aina samalla tavalla: ensin uimari lämmittelee hyvin ja siirtyy viimeistään sen jälkeen kokoontumispaikalle noin 10 minuuttia ennen omaa erää (kysy valmentajalta). Aluksi valmentajat saattavat uimarit, myöhemmin kun ikää ja kokemusta tulee lisää uimarit osaavat hoitaa rutiinit itsenäisestikin.

Kokoontumispaikalla toimitsijat järjestävät uimarit istumaan penkeille erän ja radan mukaan. Sieltä uimarit lähtevät luvan saatuaan oman eränsä kanssa lähtöpaikalle, siellä on penkit mihin voi jättää ylimääräiset vaatteet. Lähtöpaikan takana ei tarvitse odotella kuin hetki ennen omaa starttia.

Uinnin jälkeen laitojen kautta ylös, vaatteet mukaan ja verryttelyaltaaseen palautumaan uinnista noin 10-20 minuutiksi. Takaisin valmentajan luokse joko heti uinnin tai vasta palauttelun jälkeen.

 

Mitä mukaan kisapäivänä?
Uimarin varustus on aina samanlainen. Lyhyesti sanottuna:

  • juomapullo ja eväät (eväät jos jakso kestää enemmän kuin pari tuntia, pieni kylmälaukku on kätevä)
  • uimapuku, lasit, lakki ja pyyhe
  • paita, housut ja kengät lämmittelyä ja odottamista varten
  • karkit ja muut herkut eivät kuulu uimarin reppuun, niiden vuoro on vasta paluumatkalla kisojen jälkeen

Uimapukuja, laseja, lakkeja ja pyyhkeitä olisi hyvä olla 2 kpl. Lakki tai lasit voivat mennä rikki juuri kisapäivänä, ja silloin pitäisi olla varalla toiset joita on jo treeneissä kokeiltu. Omaa starttia on mukavampi odottaa kuivassa uimapuvussa ja ainoa pyyhe saattaa olla kisapäivän lopussa jo hyvin märkä.